شما این محصولات را انتخاب کرده اید

سبد خرید

ایلوستریتور یا کورل دراو ؟! کدوم بهتره ... ؟ -
شناسه پست: 9232
بازدید: 7080

تا به حال زیاد پیش آمده که از من می پرسند چه برنامه گرافیکی برای طراحی بهتر است؟ کورل دراو یا ایلاستریتور؟ خب من به شخصه از هر دو استفاده می کنم. شاید اگر این سوال را از یک کاربر سیستم مک بپرسید درجا جواب بشنوید که ایلاستریتور. کورل دراو برنامه قدرتمندیست. اما برای کسی که از سیستم عامل مک استفاده می کند، منطقی نیست که به سراغ نصب ویندوز بیاید تا کارش را در کورل انجام دهد. اما برای افرادی که با سیستم عامل ویندوز کار می کنند شرایط چگونه است؟

کورل دراو یا ایلاستریتور؟ مساله این است

اگر از ویندوز استفاده می کنید، و تجربه طراحی هم دارید، و ظاهر گرافیکی برنامه و افکت های از پیش تعریف شده پر زرق و برق برایتان چندان اهمیتی ندارد، Corel Draw را پیشنهاد می کنم. اما اگر تازه طراحی را یاد گرفته اید و با ویندوز هم خیلی سرو کار ندارید، بهتر است از ایلاستریتور استفاده کنید.

ایلاستریتور به کار شما ظاهر حرفه ای تری می دهد. چرا که افکت ها و preset های آماده زیادی دارد که میتواند کار ابتدایی شما را زیبا جلوه دهد. اما کورل دراو، برای طرح های ساده و اولیه شما چندان افکت یا فیلتری در نظر نمی گیرد. همینطور مساله سیستم عامل خیلی تاثیر گذار خواهد بود. چرا که برای سیستم عامل مک ، ورژن جدیدی از کورل دراو ارائه نشده است. این برنامه از ورژن ۱۱ به بعد در سیستم عامل های اپل پشتیبانی نمی شود. پس تا روزی که نسخه جدیدی از این برنامه برای سیستم عامل های مک نیز منتشر شود، تنها گزینه موجود ایلاستریتور است!

ویژگی های مثبت برنامه کورل دراو

کورل دراو یا ایلاستریتور؟

قطعاً هر برنامه ای نقاط ضعف و قوت خود را دارد . اما در روند انتخاب کورل دراو یا ایلاستریتور برای شروع طراحی، بد نیست نگاهی به ویژگی های متفاوت این دو برنامه بیندازیم.

ویژگی Snap to Object

این قابلیت در کورل از هر برنامه دیگری که من میشناسم بهتر عمل می کند. تقریباً بدون نقص می توانید از چسبیدن اشیاء به همدیگر در این نرم افزار مطمئن شوید. قابلیت مشابه در نرم افزار ایلاستریتور، snap to point است که به اندازه کورل خوب، کاربردی و ساده نیست.

align object to last one selected

شاید کاربرد این ویژگی را کاربران حرفه ای کورل که تازه به ایلاستریتور کوچ کرده اند عمیقاً متوجه شوند. در ایلاستریتور وقتی می خواهید چند شکل را باهم تراز کنید ، تمام اشکال تراز می شوند. یعنی هردو تغییر مکان داده تا تراز افقی یا عمودی ایجاد شود. این در حالی است که در کورل دراو، ترتیب انتخاب کردن اشیاء اهمیت دارد. یعنی اشکال انتخابی نسبت به آخرین شکلی که انتخاب شده تراز می شوند.

حتما بخوانید!  20 نرم‌افزار برتر طراحی یو آی

به روز رسانی: این قابلیت به گونه ی دیگری در نسخه های جدید ایلاستریتور هم وجود دارد. کافیست بعد از انتخاب کردن شکل ها، یکبار دیگر روی شکل دلخواه کلیک کنید تا آن شکل بعنوان مرجع تراز شناخته شود.

تراز سریع با کلید میانبر

تراز کردن شکل ها با هم در کورل دراو دقیقاً معنای آب خوردن است. حتی نیاز نیست یک دکمه اضافه بزنید. برای مثال تراز وسط (center) با زدن دکمه C اتفاق می افتد. یا برای چیدن تمام شکل های موجود در وسط صفحه یا همان align center to page کافیست دکمه p را بزنید. اکثر کلیدهای میانبر کورل دراو حروف اول دستورهاست. به همین خاطر در به خاطر سپردن آنها نیست مشکلی نخواهید داشت.

ویرایش نقاط در کورل دراو

تغییر دادن نقطه ها (node) در کورل دراو، یکی از هوشمندترین و ساده ترین حالت های تغییر شکل است. اگر با هر دو این نرم افزارها کار کرده باشید خوب می دانید که ابزار shape tool در کورل دراو به مراتب بهتر از ابزار direct selection عمل می کند. حالت های تغییر خطوط و نقاط، امکان اضافه کردن و کم کردن نودها آن هم فقط با ماوس، احتمالاً شما را حسابی معتاد خواهد کرد.

ویژگی های مثبت نرم افزار ایلاستریتور

ایلوستریتور یا کورل دراو ؟! کدوم بهتره ... ؟ -

اگر از هر دو نرم افزار استفاده کرده باشید، متوجه تفاوت های عمده در نوع ابزارها و نگاه متفاوت سازندگان به مقوله طراحی خواهید شد. اما در یک نگاه کلی و در مقام مقایسه، برخی از ویژگی های مثبت ایلاستریتور را با هم میبینیم.

شباهت به فتوشاپ

شاید یکی از اصلی ترین دلایلی که افراد یادگیری نرم افزار ایلاستریتور را به کورل دراو ترجیح می دهند، ویژگی های مشترک این برنامه با فتوشاپ است. بسیاری از افراد بعنوان یک نرم افزار گرافیکی مرجع ، کار با فتوشاپ را بلدند. این بلد بودن، تا حد زیادی کمک شما خواهد کرد تا دستورات مشابه را در نرم افزار ایلاستریتور به سادگی یاد بگیرید. کلیدهای میانبر یکسان، گزینه های مشابه و حتی فیلترهای همانند.

ابزارهای تغییر رنگ

از آنجایی که ایلاستریتور امکانات خوبی از فتوشاپ را به ارث می برد، ابزارهای کاربردی تر و ساده تری برای تغییر رنگ های عمده و همزمان در اختیار شما قرار خواهد داد. عملکردی مشابه با edit colors ایلاستریتور را به سختی می توانید در کورل دراو پیدا کنید.

رابط کاربری مناسب

نرم افزار کورل دراو، از قدیمی ترین نرم افزارهای طراحی است. به همین خاطر ظاهر گرافیکی خوب و کاربرپسندی ندارد. در طرف دیگر ایلاستریتور یکی از بهترین UI های نرم افزارهای طراحی را داشته و در هر نسخه مانور زیادی روی این قضیه می دهد.

 

پس در جواب این سوال که کورل دراو یا ایلاستریتور؟ من می گویم امتحان کنید. احتمالاً نتیجه کار ایلاستریتور را بیشتر دوست خواهید داشت. اما کار کردن با کورل دراو به مراتب ساده تر خواهد بود. بطور کلی عملکرد کورل دراو هنگام طراحی بهتر است. اما بخاطر ضعف در رابط کاربری و عدم وجود آپدیت روی سیستم عامل مک، کاربران زیادی را از خود ناراضی نگه داشته است. این در حالی است که نرم افزار ایلاستریتور هم به سادگی کورل امکانات را در اختیار کاربران قرار نمی دهد و بعضاً زمان زیادی برا ترسیم اشکال در مقایسه با کورل دراو می گیرد.